Nieuws

Fiscaal Nieuws

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 14 april 2019 - De innovatie- en onderzoeksregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) stimuleert aantoonbaar het aantal innovatieactiviteiten binnen ons bedrijfsleven en versterkt het Nederlandse vestigingsklimaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Dialogic in samenwerking met APE en UNU-Merit naar de doeltreffendheid van deze fiscale regeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de periode 2011-2017.

De staatssecretarissen van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Financiën hebben de evaluatie op 11 april 2019 aan de Tweede Kamer aangeboden. Via de regeling WBSO kunnen ondernemers meer onderzoek doen naar nieuwe innovaties en versnellen zij de ontwikkeling van ideeën tot succesvolle producten en diensten. 21.265 Nederlandse ondernemers - waarvan 97% MKB'er is - haalden in 2017 een voordeel van bijna 1,2 miljard euro. De cijfers over 2018 worden komende zomer bekend.Volgens de onderzoekers draagt de WBSO bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven die onderzoek en ontwikkeling (R&D) op internationale schaal organiseren. Zij stellen in het evaluatierapport dat de WBSO bovendien een kostenefficiënte regeling is: de baten zijn groter dan de kosten. Ook wordt de innovatieregeling van EZK door het merendeel van de gebruikers gewaardeerd en heeft deze een aantoonbaar positief effect op de hoeveelheid en de kwaliteit van innovatieactiviteiten van bedrijven.

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven

Zondag 14 april 2019 - De innovatie- en onderzoeksregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) stimuleert aantoonbaar het aantal innovatieactiviteiten binnen ons bedrijfsleven en versterkt het Nederlandse vestigingsklimaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Dialogic in samenwerking met APE en UNU-Merit naar de doeltreffendheid van deze fiscale regeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de periode 2011-2017.

 

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 10 april 2019 - Uit het jaarverslag 2018 dat de Nationale Ombudsman (de ombudsman) op 10 januari 2019 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden blijkt onder meer het volgende. In juli 2018 uitte de ombudsman zorgen over de verminderde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon aan de staatssecretaris. Burgers lieten de ombudsman weten dat zij de Belastingdienst niet of slecht kunnen bereiken. Zij kregen te horen dat alle medewerkers in gesprek zijn en daarna wordt de verbinding verbroken. 

Ook op andere tijdstippen of dagen lukt het dan niet om een medewerker aan de telefoon te krijgen. Bellers die wel in de wachtrij komen, moeten lang wachten: meer dan twintig minuten is geen uitzondering. Als een beller wordt doorverbonden, krijgt hij vaak opnieuw te maken met wachttijden van tien tot vijftien minuten. De ombudsman vindt dat burgers de Belastingdienst snel moeten kunnen bereiken met vragen over bijvoorbeeld hun belastingaangifte. Hij heeft de staatssecretaris dan ook gevraagd om de bereikbaarheidsproblemen en de wachttijden bij de BelastingTelefoon te monitoren en maatregelen te nemen waar nodig. Het is niet voor het eerst dat de BelastingTelefoon slecht bereikbaar is. Daarom heeft de ombudsman bij de staatssecretaris aangegeven dat de bereikbaarheid ook voor de komende jaren sterk moet verbeteren. De staatssecretaris kondigde in april 2018 al aan dat er tijdelijk extra middelen beschikbaar komen voor de verbetering van de bereikbaarheid. Na de zomer van 2019 wil de ombudsman hierover opnieuw in gesprek met de staatssecretaris.

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter

Woensdag 10 april 2019 - Uit het jaarverslag 2018 dat de Nationale Ombudsman (de ombudsman) op 10 januari 2019 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden blijkt onder meer het volgende. In juli 2018 uitte de ombudsman zorgen over de verminderde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon aan de staatssecretaris. Burgers lieten de ombudsman weten dat zij de Belastingdienst niet of slecht kunnen bereiken. Zij kregen te horen dat alle medewerkers in gesprek zijn en daarna wordt de verbinding verbroken. 

 

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 9 april 2019 - De Belastingdienst heeft in 2017 besloten de handhaving van de belastingplicht van (tot nu toe) onbeschreven stichtingen en verenigingen (stivers) te intensiveren. Onterecht heerst namelijk vaak de gedachte dat er geen belastingplicht is als in de oprichtingsakte geen winstoogmerk is opgenomen. Ondernemen stivers echter dezelfde economische activiteiten als bedrijven, dan gelden ook dezelfde fiscale regels. 

Vele stivers ondernemen activiteiten die kunnen leiden tot een belastingplicht voor de loonheffing, omzetbelasting en/of vennootschapsbelasting. Denk hierbij aan bijvoorbeeld fondsenwerving. Door het herbeoordelen van de belastingplicht van stivers bestrijdt de Belastingdienst oneerlijke concurrentie met het bedrijfsleven. Bij de aanpak van de onbeschreven stivers zet de Belastingdienst sterk in op voorlichting: De internetsite van de Belastingdienst wordt zodanig ingericht dat informatie makkelijk te vinden is. Stivers zullen folders ontvangen over de belastingplicht.

De Belastingdienst zal de voorlichting en herbeoordeling per branche oppakken. Voor 2019 zullen dat de sportbranche en de Verenigingen van Eigenaars (VvE's) zijn, daarna volgen andere branches. Het is de bedoeling om samen te werken met koepels, bonden, notarissen en de Kamer van Koophandel. Na de voorlichting verzendt de Belastingdienst vragenformulieren aan de stivers en beoordeelt op basis van de antwoorden de belastingplicht.

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd

Dinsdag 9 april 2019 - De Belastingdienst heeft in 2017 besloten de handhaving van de belastingplicht van (tot nu toe) onbeschreven stichtingen en verenigingen (stivers) te intensiveren. Onterecht heerst namelijk vaak de gedachte dat er geen belastingplicht is als in de oprichtingsakte geen winstoogmerk is opgenomen. Ondernemen stivers echter dezelfde economische activiteiten als bedrijven, dan gelden ook dezelfde fiscale regels. 

 

Blog

De resultatenrekening en liquiditeitsbegroting: een introductie

Wie een eigen bedrijf runt, komt in aanraking met diverse bedrijfseconomische begrippen die te maken hebben met het op de juiste manier runnen van een onderneming. Twee belangrijke begrippen waar u als ondernemer mee te maken krijgt, zijn de begrippen resultatenrekening en liquiditeitsbegroting. Weet u niet wat deze begrippen precies inhouden? Lees dan meer over de betekenis van deze begrippen op deze pagina. 
Lees meer...

Een goede administratie? Huur een boekhouder voor particulieren in

Veel mensen denken dat boekhouders alleen door ondernemers geraadpleegd kunnen worden voor het inrichten, bijhouden en controleren van deboekhouding, maar dit is helemaal niet het geval. Ook als u geen eigen bedrijf heeft en enkel een particuliere boekhouding bij moet houden, kunt u namelijk gebruik maken van de expertise van een boekhouder. In dit geval wordt er niet gesproken over een boekhouder voor zakelijke administraties, maar een boekhouder voor particulieren. Meer over het inhuren van een boekhouder als particulier, leest u op deze pagina. 
Lees meer...

Horizontaal toezicht mkb: polderen met de belastingdienst

De essentie van horizontaal toezicht is dat er vooraf overleg plaatsvindt met de belastingdienst over zaken die niet in detail zijn geregeld in de wet of de jurisprudentie. Dit geldt niet alleen voor kwesties op het gebied van internationale activiteiten of voor zeer grote bedrijven. Ook in het mkb zijn er altijd vraagpunten hoe op bepaalde gebieden om moet worden gegaan met de fiscale regelgeving. Voorbeelden hiervan zijn: de berekening van omzetbelasting bij 'gemengde' leveringen, de afschrijving op vaste bedrijfsmiddelen of de fiscaal toegestane kostenvergoedingen aan werknemers.

Lees meer...