Fiscaal Nieuws

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 14 april 2019 - De innovatie- en onderzoeksregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) stimuleert aantoonbaar het aantal innovatieactiviteiten binnen ons bedrijfsleven en versterkt het Nederlandse vestigingsklimaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Dialogic in samenwerking met APE en UNU-Merit naar de doeltreffendheid van deze fiscale regeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de periode 2011-2017.

De staatssecretarissen van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Financiën hebben de evaluatie op 11 april 2019 aan de Tweede Kamer aangeboden. Via de regeling WBSO kunnen ondernemers meer onderzoek doen naar nieuwe innovaties en versnellen zij de ontwikkeling van ideeën tot succesvolle producten en diensten. 21.265 Nederlandse ondernemers - waarvan 97% MKB'er is - haalden in 2017 een voordeel van bijna 1,2 miljard euro. De cijfers over 2018 worden komende zomer bekend.Volgens de onderzoekers draagt de WBSO bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven die onderzoek en ontwikkeling (R&D) op internationale schaal organiseren. Zij stellen in het evaluatierapport dat de WBSO bovendien een kostenefficiënte regeling is: de baten zijn groter dan de kosten. Ook wordt de innovatieregeling van EZK door het merendeel van de gebruikers gewaardeerd en heeft deze een aantoonbaar positief effect op de hoeveelheid en de kwaliteit van innovatieactiviteiten van bedrijven.

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven

Zondag 14 april 2019 - De innovatie- en onderzoeksregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) stimuleert aantoonbaar het aantal innovatieactiviteiten binnen ons bedrijfsleven en versterkt het Nederlandse vestigingsklimaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Dialogic in samenwerking met APE en UNU-Merit naar de doeltreffendheid van deze fiscale regeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de periode 2011-2017.

 

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 10 april 2019 - Uit het jaarverslag 2018 dat de Nationale Ombudsman (de ombudsman) op 10 januari 2019 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden blijkt onder meer het volgende. In juli 2018 uitte de ombudsman zorgen over de verminderde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon aan de staatssecretaris. Burgers lieten de ombudsman weten dat zij de Belastingdienst niet of slecht kunnen bereiken. Zij kregen te horen dat alle medewerkers in gesprek zijn en daarna wordt de verbinding verbroken. 

Ook op andere tijdstippen of dagen lukt het dan niet om een medewerker aan de telefoon te krijgen. Bellers die wel in de wachtrij komen, moeten lang wachten: meer dan twintig minuten is geen uitzondering. Als een beller wordt doorverbonden, krijgt hij vaak opnieuw te maken met wachttijden van tien tot vijftien minuten. De ombudsman vindt dat burgers de Belastingdienst snel moeten kunnen bereiken met vragen over bijvoorbeeld hun belastingaangifte. Hij heeft de staatssecretaris dan ook gevraagd om de bereikbaarheidsproblemen en de wachttijden bij de BelastingTelefoon te monitoren en maatregelen te nemen waar nodig. Het is niet voor het eerst dat de BelastingTelefoon slecht bereikbaar is. Daarom heeft de ombudsman bij de staatssecretaris aangegeven dat de bereikbaarheid ook voor de komende jaren sterk moet verbeteren. De staatssecretaris kondigde in april 2018 al aan dat er tijdelijk extra middelen beschikbaar komen voor de verbetering van de bereikbaarheid. Na de zomer van 2019 wil de ombudsman hierover opnieuw in gesprek met de staatssecretaris.

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter

Woensdag 10 april 2019 - Uit het jaarverslag 2018 dat de Nationale Ombudsman (de ombudsman) op 10 januari 2019 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden blijkt onder meer het volgende. In juli 2018 uitte de ombudsman zorgen over de verminderde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon aan de staatssecretaris. Burgers lieten de ombudsman weten dat zij de Belastingdienst niet of slecht kunnen bereiken. Zij kregen te horen dat alle medewerkers in gesprek zijn en daarna wordt de verbinding verbroken. 

 

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 9 april 2019 - De Belastingdienst heeft in 2017 besloten de handhaving van de belastingplicht van (tot nu toe) onbeschreven stichtingen en verenigingen (stivers) te intensiveren. Onterecht heerst namelijk vaak de gedachte dat er geen belastingplicht is als in de oprichtingsakte geen winstoogmerk is opgenomen. Ondernemen stivers echter dezelfde economische activiteiten als bedrijven, dan gelden ook dezelfde fiscale regels. 

Vele stivers ondernemen activiteiten die kunnen leiden tot een belastingplicht voor de loonheffing, omzetbelasting en/of vennootschapsbelasting. Denk hierbij aan bijvoorbeeld fondsenwerving. Door het herbeoordelen van de belastingplicht van stivers bestrijdt de Belastingdienst oneerlijke concurrentie met het bedrijfsleven. Bij de aanpak van de onbeschreven stivers zet de Belastingdienst sterk in op voorlichting: De internetsite van de Belastingdienst wordt zodanig ingericht dat informatie makkelijk te vinden is. Stivers zullen folders ontvangen over de belastingplicht.

De Belastingdienst zal de voorlichting en herbeoordeling per branche oppakken. Voor 2019 zullen dat de sportbranche en de Verenigingen van Eigenaars (VvE's) zijn, daarna volgen andere branches. Het is de bedoeling om samen te werken met koepels, bonden, notarissen en de Kamer van Koophandel. Na de voorlichting verzendt de Belastingdienst vragenformulieren aan de stivers en beoordeelt op basis van de antwoorden de belastingplicht.

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd

Dinsdag 9 april 2019 - De Belastingdienst heeft in 2017 besloten de handhaving van de belastingplicht van (tot nu toe) onbeschreven stichtingen en verenigingen (stivers) te intensiveren. Onterecht heerst namelijk vaak de gedachte dat er geen belastingplicht is als in de oprichtingsakte geen winstoogmerk is opgenomen. Ondernemen stivers echter dezelfde economische activiteiten als bedrijven, dan gelden ook dezelfde fiscale regels. 

 

‘Bestaande gevallen ontzien bij belasten leningen bij eigen BV’

‘Bestaande gevallen ontzien bij belasten leningen bij eigen BV’ - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Vrijdag 5 april 2019 - VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat het Wetsvoorstel excessief lenen bij eigen vennootschap niet moet gelden voor bestaande leningen. Het is volgens hen vreemd dat die nu ineens als ‘excessief' worden gezien, en dat ondernemers belasting moeten gaan betalen terwijl de Belastingdienst deze bestaande leningen nu niet betwist. Staatssecretaris Snel van Financiën heeft het wetsvoorstel ter consultatie voorgelegd.     

Te grofmazigHet wetsvoorstel beschouwt leningen uit de eigen vennootschap die gezamenlijk meer bedragen dan 500.000 euro, als dividenduitkering. Volgens de ondernemingsorganisaties maakt het wetsvoorstel geen onderscheid tussen leningen die zijn aangegaan voor bijvoorbeeld financiering van onroerend goed en leningen voor consumptie. De voorgestelde maatregel is daarmee te grofmazig. Als een lening zakelijk is en er ten behoeve van de BV zekerheden zijn gesteld, dan kan van een ‘excessieve' lening geen sprake zijn. Het stuit VNO-NCW en MKB-Nederland daarnaast tegen de borst dat deze wetgeving zo leidt tot dubbele belasting.

Onvoldoende handelingsperspectiefHet wetsvoorstel moet 1 januari 2022 ingaan. Daarmee ontstaat een hele korte periode om leningen af te bouwen. Volgens de ondernemingsorganisaties biedt het voorstel ondernemers onvoldoende handelingsperspectief en worden ondernemers gedwongen geld te onttrekken aan hun bedrijfsvoering. Er zou een brede overgangsregeling moeten komen voor een ordentelijke en gefaseerde afbouw, waarbij schokeffecten worden voorkomen.

‘Bestaande gevallen ontzien bij belasten leningen bij eigen BV’ - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

‘Bestaande gevallen ontzien bij belasten leningen bij eigen BV’

Vrijdag 5 april 2019 - VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat het Wetsvoorstel excessief lenen bij eigen vennootschap niet moet gelden voor bestaande leningen. Het is volgens hen vreemd dat die nu ineens als ‘excessief' worden gezien, en dat ondernemers belasting moeten gaan betalen terwijl de Belastingdienst deze bestaande leningen nu niet betwist. Staatssecretaris Snel van Financiën heeft het wetsvoorstel ter consultatie voorgelegd.     

 

Geen aftrek voorbelasting voor cateringkosten business seats voetbalorganisatie

Geen aftrek voorbelasting voor cateringkosten business seats voetbalorganisatie - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 24 maart 2019 - Een betaaldvoetbalorganisatie (bvo) biedt tegen vergoeding business seats aan waar thuiswedstrijden kunnen worden bijgewoond en gebruik kan worden gemaakt van catering. De vergoeding voor het gebruik van een business seat is één vaste prijs inclusief catering. 

De catering wordt door een derde partij verzorgd, die daarvoor aan X kosten in rekening heeft gebracht. In geschil is of de door de bvo in aftrek gebrachte omzetbelasting ter zake van de cateringkosten terecht is nageheven. Dat is volgens Rechtbank Zeeland-West-Brabant het geval. Er is sprake geweest van een juiste wetstoepassing door de Inspecteur. (Uitspraak Rechtbank Zeeland-West-Brabant, nrs. 17/4313 t/m 17/4316

Geen aftrek voorbelasting voor cateringkosten business seats voetbalorganisatie - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Geen aftrek voorbelasting voor cateringkosten business seats voetbalorganisatie

Zondag 24 maart 2019 - Een betaaldvoetbalorganisatie (bvo) biedt tegen vergoeding business seats aan waar thuiswedstrijden kunnen worden bijgewoond en gebruik kan worden gemaakt van catering. De vergoeding voor het gebruik van een business seat is één vaste prijs inclusief catering. 

 

Geen btw-vrijstelling voor rijlessen en theoriecursussen

Geen btw-vrijstelling voor rijlessen en theoriecursussen  - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 24 maart 2019 - Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat diensten op het gebied van rijonderricht, in het kader van het rijbewijs van de categorie B en C1, niet zijn vrijgesteld van omzetbelasting. I

n de berechte zaak ging het om een Duitse autorijschool die meende geen btw aan haar klanten in rekening te hoeven brengen. De Duitse belastingdienst was het hier niet mee en had aan de autorijschool een naheffingsaanslag omzetbelasting opgelegd. De vraag was of het geven van rij – en theorielessen onder de btw-onderwijsvrijstelling kan vallen. Dat is volgens het Europese Hof van Justite dus niet het geval. (Uitspraak Hof van Justite, nr. C-449/17)

Geen btw-vrijstelling voor rijlessen en theoriecursussen  - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Geen btw-vrijstelling voor rijlessen en theoriecursussen

Zondag 24 maart 2019 - Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat diensten op het gebied van rijonderricht, in het kader van het rijbewijs van de categorie B en C1, niet zijn vrijgesteld van omzetbelasting. I

 

Kosten van abonnement Basic-Fit en Pilates-lessen geen specifieke zorgkosten

Kosten van abonnement Basic-Fit en Pilates-lessen geen specifieke zorgkosten - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 24 maart 2019 - Een man heeft specifieke zorgkosten opgevoerd in zijn aangifte inkomstenbelasting. De Inspecteur heeft de aftrek deels gecorrigeerd. De man is ten gevolge van een arbeidsongeval gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Hij stelt dat hij in verband met zijn revalidatie kosten heeft gemaakt voor een abonnement bij Basic-Fit en Pilates lessen heeft gevolgd. 

Rechtbank Noord-Holland stelt vast dat in verband met de lessen geen verklaringen van artsen zijn overgelegd. Reeds hierom bestaat geen recht op aftrek voor genees- en heelkundige hulp. Voorts is niet gebleken dat de activiteiten bij Basic-Fit en de Pilates lessen onder begeleiding van een arts hebben plaatsgevonden noch dat een paramedicus de behandeling heeft uitgevoerd. (Rechtbank Noord-Holland, nr. 18/2717/ECLI:NL:RBNHO:2019:1015

Kosten van abonnement Basic-Fit en Pilates-lessen geen specifieke zorgkosten - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Kosten van abonnement Basic-Fit en Pilates-lessen geen specifieke zorgkosten

Zondag 24 maart 2019 - Een man heeft specifieke zorgkosten opgevoerd in zijn aangifte inkomstenbelasting. De Inspecteur heeft de aftrek deels gecorrigeerd. De man is ten gevolge van een arbeidsongeval gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Hij stelt dat hij in verband met zijn revalidatie kosten heeft gemaakt voor een abonnement bij Basic-Fit en Pilates lessen heeft gevolgd. 

 

Internetconsultatie wetsvoorstel ontmoedigen lenen van bv van start

Internetconsultatie wetsvoorstel ontmoedigen lenen van bv van start - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Donderdag 7 maart 2019 - Directeuren-grootaandeelhouders (dga's) die bovenmatig geld lenen bij hun eigen vennootschap moeten vanaf 2022 belasting betalen over leningen die uitstijgen boven 500.000 euro, eigenwoningschulden uitgezonderd. Over dit wetsvoorstel (Wet excessief lenen bij eigen vennootschap), dat in september vorig jaar al is aangekondigd, is het Ministerie van Financiën een internetconsultatie gestart van 4 maart tot en met 1 april 2019.

De maatregel is gericht op dga's die flinke bedragen van hun vennootschap lenen waarmee zij belastingheffing (langdurig) kunnen uitstellen. In sommige gevallen leidt dit uitstel zelfs tot afstel, omdat door het uitstel soms onvoldoende geld overblijft om de lening terug te betalen. Het kabinet wil deze vorm van belastingontwijking tegengaan. De maatregel betekent bovendien een verlichting voor de toezichtswerkzaamheden van de Belastingdienst. 

Alleen dga's die bovenmatig lenen worden geraakt door de maatregel. Door de invoerdatum van 1 januari 2022 is er bovendien ruime voorbereidingstijd. Dit betekent dat naar verwachting slechts 3 procent van de ondernemers met een schuld aan hun eigen vennootschap door de maatregel wordt geraakt.

Na de internetconsultatie wordt de wetgeving verder uitgewerkt en ter advies voorgelegd aan de Raad van State. Naar verwachting wordt het wetsvoorstel in de zomer ingediend bij de Tweede Kamer, zodat de maatregelen per 1 januari 2022 in werking kunnen treden.

Internetconsultatie wetsvoorstel ontmoedigen lenen van bv van start - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Internetconsultatie wetsvoorstel ontmoedigen lenen van bv van start

Donderdag 7 maart 2019 - Directeuren-grootaandeelhouders (dga's) die bovenmatig geld lenen bij hun eigen vennootschap moeten vanaf 2022 belasting betalen over leningen die uitstijgen boven 500.000 euro, eigenwoningschulden uitgezonderd. Over dit wetsvoorstel (Wet excessief lenen bij eigen vennootschap), dat in september vorig jaar al is aangekondigd, is het Ministerie van Financiën een internetconsultatie gestart van 4 maart tot en met 1 april 2019.

 

Resultaten toezichtsplan zzp’ers Belastingdienst

Resultaten toezichtsplan zzp’ers Belastingdienst - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Donderdag 7 maart 2019 - De Belastingdienst heeft de resultaten bekend gemaakt van het toezichtsplan arbeidsrelaties tussen zelfstandig ondernemers en opdrachtgevers. Het toezichtsplan richtte zich op het uitvoeren van bedrijfsbezoeken bij 104 opdrachtgevers. Resultaat is onder andere dat bij 12 bedrijven vervolgonderzoek wordt ingesteld en het vermoeden van kwaadwillendheid wordt onderzocht.

Dit schrijft staatssecretaris Snel in een brief naar de Tweede Kamer. Alleen als de Belastingdienst kan aantonen dat bedrijven kwaadwillend handelen, kan tijdens het handhavingsmoratorium van de wet DBA gehandhaafd worden door het opleggen van naheffingen en boetes.

Het kabinet heeft het handhavingsmoratorium ingesteld in afwachting van nieuwe wetgeving voor het inhuren van zelfstandigen. De regels moeten zekerheid geven aan de opdrachtgever wanneer iemand buiten dienstbetrekking werkt en dus als zelfstandige mag werken. Ook wil het kabinet voorkomen dat ingehuurde zelfstandigen feitelijk in dienst zijn (schijnzelfstandigen).

Resultaten toezichtsplan zzp’ers Belastingdienst - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Resultaten toezichtsplan zzp’ers Belastingdienst

Donderdag 7 maart 2019 - De Belastingdienst heeft de resultaten bekend gemaakt van het toezichtsplan arbeidsrelaties tussen zelfstandig ondernemers en opdrachtgevers. Het toezichtsplan richtte zich op het uitvoeren van bedrijfsbezoeken bij 104 opdrachtgevers. Resultaat is onder andere dat bij 12 bedrijven vervolgonderzoek wordt ingesteld en het vermoeden van kwaadwillendheid wordt onderzocht.

 

Regeling compensatie transitievergoeding gepubliceerd

Regeling compensatie transitievergoeding gepubliceerd - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 26 februari 2019 - Op 26 februari 2019 is de Regeling compensatie transitievergoeding in de Staatscourant gepubliceerd. De regeling is een nadere uitwerking van de wet waarin de compensatieregeling is opgenomen.De wet en de regeling zien toe op de compensatie van de transitievergoeding die werkgevers vanaf 1 april 2020 kunnen aanvragen als zij een langdurig arbeidsongeschikte werknemer ontslaan of hebben ontslagen vanaf 1 juli 2015. In deze regeling staan de termijnen waarbinnen de compensatie aangevraagd kan worden bij het UWV. Ook staan in de regeling de termijnen waarbinnen UWV moet beslissen op een aanvraag. In de toelichting bij de regeling wordt daarnaast nog aandacht besteed aan welke informatie UWV nodig heeft om tot een beoordeling van de compensatieaanvraag te komen.  

Met de wet en de regeling worden drempels weggenomen (die werkgevers ervaren) voor het beëindigen van zogeheten slapende dienstverbanden, waarbij langdurig zieke werknemers in dienst blijven maar geen salaris ontvangen. Werkgevers die gebruik willen maken van de compensatieregeling wordt geadviseerd om alle documenten die zien op het einde van het dienstverband en de reden daarvan, alsmede de berekening en betaling van de transitievergoeding bewaren.

Meer informatie:

https://www.uwv.nl/werkgevers/actueel/nieuwsbrief/2018/augustus/compensatie-transitievergoeding-ontslag-langdurig-arbeidsongeschikte-werknemers.aspx

Regeling compensatie transitievergoeding gepubliceerd - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Regeling compensatie transitievergoeding gepubliceerd

Dinsdag 26 februari 2019 - Op 26 februari 2019 is de Regeling compensatie transitievergoeding in de Staatscourant gepubliceerd. De regeling is een nadere uitwerking van de wet waarin de compensatieregeling is opgenomen.De wet en de regeling zien toe op de compensatie van de transitievergoeding die werkgevers vanaf 1 april 2020 kunnen aanvragen als zij een langdurig arbeidsongeschikte werknemer ontslaan of hebben ontslagen vanaf 1 juli 2015. In deze regeling staan de termijnen waarbinnen de compensatie aangevraagd kan worden bij het UWV. Ook staan in de regeling de termijnen waarbinnen UWV moet beslissen op een aanvraag. In de toelichting bij de regeling wordt daarnaast nog aandacht besteed aan welke informatie UWV nodig heeft om tot een beoordeling van de compensatieaanvraag te komen.