Blog

Resultatenrekening en liquiditeitsbegroting

De resultatenrekening en liquiditeitsbegroting: een introductie

Wie een eigen bedrijf runt, komt in aanraking met diverse bedrijfseconomische begrippen die te maken hebben met het op de juiste manier runnen van een onderneming. Twee belangrijke begrippen waar u als ondernemer mee te maken krijgt, zijn de begrippen resultatenrekening en liquiditeitsbegroting. Weet u niet wat deze begrippen precies inhouden? Lees dan meer over de betekenis van deze begrippen op deze pagina. 

Lees meer

Boekhouder voor particulieren

Een goede administratie? Huur een boekhouder voor particulieren in

Veel mensen denken dat boekhouders alleen door ondernemers geraadpleegd kunnen worden voor het inrichten, bijhouden en controleren van deboekhouding, maar dit is helemaal niet het geval. Ook als u geen eigen bedrijf heeft en enkel een particuliere boekhouding bij moet houden, kunt u namelijk gebruik maken van de expertise van een boekhouder. In dit geval wordt er niet gesproken over een boekhouder voor zakelijke administraties, maar een boekhouder voor particulieren. Meer over het inhuren van een boekhouder als particulier, leest u op deze pagina. 

Lees meer

Horizontaal toezicht mkb

Horizontaal toezicht mkb: polderen met de belastingdienst

De essentie van horizontaal toezicht is dat er vooraf overleg plaatsvindt met de belastingdienst over zaken die niet in detail zijn geregeld in de wet of de jurisprudentie. Dit geldt niet alleen voor kwesties op het gebied van internationale activiteiten of voor zeer grote bedrijven. Ook in het mkb zijn er altijd vraagpunten hoe op bepaalde gebieden om moet worden gegaan met de fiscale regelgeving. Voorbeelden hiervan zijn: de berekening van omzetbelasting bij 'gemengde' leveringen, de afschrijving op vaste bedrijfsmiddelen of de fiscaal toegestane kostenvergoedingen aan werknemers.

Lees meer

Wat is management control?

Wat is management control?

Management control is een begrip dat vaak genoemd wordt binnen bedrijven, maar veel mensen weten niet precies wat het begrip inhoudt. Heeft u al enkele keren te maken gehad met het begrip en weet u niet wat het begrip precies betekent? Lees dan op deze pagina meer over de betekenis van dit bedrijfseconomische begrip en u weet precies wat deze term inhoudt. 

Lees meer

Werkkosten regeling WKR

Werkkosten regeling WKR

Werkkosten regeling WKR: verplicht vanaf 2015
De werkkosten regeling wordt ook wel de WKR genoemd en betreft een verzameling van regels en wetten met oog op de verschillende vergoedingen aan werknemers binnen bedrijven. De regeling is opgesteld in het jaar 2011 om het geheel aan regels en wetten wat overzichtelijker te maken in een collectieve regeling, maar de regeling brengt wel extra papierwerk voor werkgevers met zich mee. Daar komt nog bij dat u als werkgever tot 2015 de mogelijkheid had om de regeling te gebruiken, terwijl dit vanaf het jaar 2015 verplicht is geworden. Op dit moment is het gebruiken van de werkkosten regeling WKR dus geen keuze meer, maar een verplichting. 

Lees meer