Projectadministratie en kasbeheer

Hulp nodig met projectadministratie en kasbeheer? De Grienden helpt

Het inrichten en bijhouden van projectadministratie en het op de juiste manier beheren van een zakelijke kas, kan best lastig zijn. Vooral als u niet veel verstand heeft van het op de juiste manier oppakken van de projectadministratie en het kasbeheer, is het lastig om deze taken naar behoren uit te voeren. Wilt u dat de diverse taken met betrekking tot projectadministratie en het kasbeheer van uw bedrijf op de juiste manier worden uitgevoerd, maar heeft u zelf niet voldoende kennis of tijd om dit te doen? Dan helpt administratiekantoor De Grienden u graag door de taken voor u uit handen te nemen. 

Projectadministratie door De Grienden
Administratiekantoor De Grienden is al vele jaren gespecialiseerd in het uitvoeren van alle taken die met de projectadministratie van bedrijven te maken hebben. Of u nu een groot bedrijf heeft of een klein bedrijf runt en of u uw administratie nu geheel of gedeeltelijk uit handen wil geven: wij helpen u graag. Door uw projectadministratie helemaal of gedeeltelijk voor u uit handen te nemen, nemen wij uw zorgen uit handen en heeft u meer tijd over voor de core-business van uw bedrijf. 

Kasbeheer door De Grienden
Het op de juiste manier beheren van een zakelijke kas is niet eenvoudig, maar wel erg belangrijk. Heeft u niet voldoende kennis, vaardigheden of tijd om de kas van uw bedrijf te beheren? Laat dit dan over aan een professional. Door administratiekantoor De Grienden verantwoordelijk te maken voor het beheer van de zakelijke kas van uw bedrijf, weet u zeker dat het kasbeheer op de juiste manier gedaan wordt. Daarnaast houdt u meer tijd over voor andere taken binnen het bedrijf. U richt zich op de dagelijkse gang van zaken van uw onderneming en de groei van uw bedrijf en wij zorgen voor de ondersteuning op het gebied van kasbeheer. Overigens kunnen de professionals van administratiekantoor De Grienden u niet alleen helpen met het kasbeheer en de projectadministratie van uw onderneming, maar kunt u ook bij het administratiekantoor terecht om uw volledige administratie uit handen te geven.

Fiscaal Nieuws

Btw-landbouwregeling afgeschaft

Btw-landbouwregeling afgeschaft - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 20 september 2017 - Land- en tuinbouwers, boshouders en veehouders gaan per 1 januari 2018 btw betalen over al hun goederen en diensten. Op die datum vervalt de btw-landbouwregeling. 

Ook vervalt daarmee het verlaagde btw-tarief voor een aantal producten die vooral aan landbouwers worden geleverd. Daartegenover staat landbouwers de btw kunnen terugvragen voor geleverde goederen en diensten. De btw-landbouwregling is onaantrekkelijk voor landbouwers die veel investeren. Bovendien verschillen landbouwers niet meer wezenlijk van andere ondernemers, door de modernisering van de sector. Om die reden komt de regeling te vervallen. De maatregel werd in september 2016 door het ministerie van Economische Zaken bekendgemaakt.

Btw-landbouwregeling afgeschaft

Woensdag 20 september 2017 - Land- en tuinbouwers, boshouders en veehouders gaan per 1 januari 2018 btw betalen over al hun goederen en diensten. Op die datum vervalt de btw-landbouwregeling. 

 

BPM bij verkoop bestelauto

BPM bij verkoop bestelauto - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 20 september 2017 - Met ingang van 1 januari 2018 mag voor de berekening van de verschuldigde BPM bij de verkoop van een gebruikte bestelauto, in plaats van de forfaitaire afschrijvingstabel worden uitgegaan van de werkelijke waardevermindering. De thans voorgeschreven afschrijvingsmethodiek bij de bestelauto van een ondernemer is namelijk strijdig met het Europese recht, bepaalde ons hoogste rechtscollege, de Hoge Raad. 

In de berechte zaak ging het om een gebruikte bestelauto die door een ondernemer vanuit Duitsland werd geïmporteerd naar Nederland. Ten aanzien van de bestelauto werd de BPM-vrijstelling voor ondernemers toegepast. De bestelauto werd vervolgens binnen vijf jaar na eerste ingebruikneming verkocht aan een particulier. Hierdoor voldeed de ondernemer niet meer aan alle voorwaarden en was hij alsnog een bedrag aan (BPM) verschuldigd, verminderd met een afschrijving. Op basis van de Wet BPM moet die vermindering worden bepaald aan de hand van de forfaitaire afschrijvingstabel. De ondernemer was echter van mening dat de vermindering ook kon worden bepaald aan de hand van de werkelijke waardevermindering van de bestelauto. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat op het moment van het verschuldigd worden van de BPM de wetgeving buiten toepassing moet blijven indien en voor zover de toepassing ervan leidt tot een heffing die hoger is dan het bedrag aan BPM dat is begrepen in de waarde van vergelijkbare bestelauto's die zich op het moment van het verschuldigd worden van de belasting in het binnenland bevinden. U mag er daarom voor kiezen het verschuldigde bedrag aan BPM te berekenen naar de werkelijke waarde van de bestelauto op het moment waarop niet langer aan de vrijstellingsvoorwaarden wordt voldaan.

BPM bij verkoop bestelauto

Woensdag 20 september 2017 - Met ingang van 1 januari 2018 mag voor de berekening van de verschuldigde BPM bij de verkoop van een gebruikte bestelauto, in plaats van de forfaitaire afschrijvingstabel worden uitgegaan van de werkelijke waardevermindering. De thans voorgeschreven afschrijvingsmethodiek bij de bestelauto van een ondernemer is namelijk strijdig met het Europese recht, bepaalde ons hoogste rechtscollege, de Hoge Raad. 

 

Straks minder vennootschapsbelasting betalen

Straks minder vennootschapsbelasting betalen - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Woensdag 20 september 2017 - Goed nieuws voor ondernemers met een bv. De eerste schijf van de vennootschapsbelasting wordt met ingang van 1 januari 2018 verlengd naar € 250.000. Nu is die nog € 200.000.

Het tarief in de eerste schijf bedraagt 20%. Vanaf € 250.000 is het tarief 25%. Met het verlengen van de eerste schijf wil de overheid het vestigingsklimaat in ons land aantrekkelijk houden

Straks minder vennootschapsbelasting betalen

Woensdag 20 september 2017 - Goed nieuws voor ondernemers met een bv. De eerste schijf van de vennootschapsbelasting wordt met ingang van 1 januari 2018 verlengd naar € 250.000. Nu is die nog € 200.000.

 

Blog

De resultatenrekening en liquiditeitsbegroting: een introductie

Wie een eigen bedrijf runt, komt in aanraking met diverse bedrijfseconomische begrippen die te maken hebben met het op de juiste manier runnen van een onderneming. Twee belangrijke begrippen waar u als ondernemer mee te maken krijgt, zijn de begrippen resultatenrekening en liquiditeitsbegroting. Weet u niet wat deze begrippen precies inhouden? Lees dan meer over de betekenis van deze begrippen op deze pagina. 
Lees meer...

Een goede administratie? Huur een boekhouder voor particulieren in

Veel mensen denken dat boekhouders alleen door ondernemers geraadpleegd kunnen worden voor het inrichten, bijhouden en controleren van deboekhouding, maar dit is helemaal niet het geval. Ook als u geen eigen bedrijf heeft en enkel een particuliere boekhouding bij moet houden, kunt u namelijk gebruik maken van de expertise van een boekhouder. In dit geval wordt er niet gesproken over een boekhouder voor zakelijke administraties, maar een boekhouder voor particulieren. Meer over het inhuren van een boekhouder als particulier, leest u op deze pagina. 
Lees meer...

Horizontaal toezicht mkb: polderen met de belastingdienst

De essentie van horizontaal toezicht is dat er vooraf overleg plaatsvindt met de belastingdienst over zaken die niet in detail zijn geregeld in de wet of de jurisprudentie. Dit geldt niet alleen voor kwesties op het gebied van internationale activiteiten of voor zeer grote bedrijven. Ook in het mkb zijn er altijd vraagpunten hoe op bepaalde gebieden om moet worden gegaan met de fiscale regelgeving. Voorbeelden hiervan zijn: de berekening van omzetbelasting bij 'gemengde' leveringen, de afschrijving op vaste bedrijfsmiddelen of de fiscaal toegestane kostenvergoedingen aan werknemers.

Lees meer...